neljapäev, 28. mai 2015

Viimased kunstipingutused

Sebastian ja kunst - võhivõõrad :)

Õppeaasta hakkab lõppema. Olen sellel õppeaastal olnud Sebastiani kunsti ja tööõpetuse "õpetaja" ja ma peaksin ütlema, et mul on väga põnev aasta olnud. Mõtled küll, et no mis see siis ära ei ole, kuid tegelikult, kui vaadata õppekava ja siis süveneda Sebastianisse, on üsna keeruline välja mõelda, mida temaga siis teha, et ta oma vajalikud hinded kätte saaks, sest siinkohal on täiesti aus möönda, et tema poolest võiks igasugune kunst üleüldse olemata olla. Paraku tema tahtmine pahatihti ei loe midagi ja nii pean mina oma halle ajurakke liigutama, et asjad saaksid tehtud ja saaksid tehtud võimalikult valutult.

Tööõpetuses olen ma üsna naglalt ära kasutanud kogu tööprotsessi matkates ja süüa tehes. Olen hinnanud tema puu laasimise oskust ja kartulite hakkimise oskust, kuidas ta saab hakkama grillvarda meisterdamisega. Kõik sellised asjad, mis juhtuvad iga kord, kui meil on tore. Nii on tekkinud Sebastianile arusaam, et tööõpetus on ka tore :) Kuni sinnamaani, kui me geomeetrilistest kujunditest järjehoidja disainisime :) Kuigi pole mõtet üldse halada - ta saab kääridega sama hästi hakkama nagu saega ja järjehoidja tuli aus. Saan selle endale, ta lahkelt lubas. Ongi hea, sest mul on praegu järjehoidjaks kommipaber. 


Kui ma oma õpetajahakatise aegu meenutan, siis asi ei ole üldse Sebastianis. Kääridega töötamine on kõikidele I ja II klassi lastele üsna keeruline protsess, eriti ümarate kujundite välja lõikamine. Tuleneb see vähesest kogemusest? Küllap jah, sest näiteks lasteaias lõigatakse kõik kujundid kenasti ette, lapsele jääb ainult liimimise vaev. Nii ongi I klassi kunstiõpetaja hädas, sest lapsed ei saa paberi lõikamisega hakkama. No saavad, aga tulemus on suhteliselt trööstitu. Sebastian sai ka hakkama, pusis mis ta pusis. Tõmbasime järjehoidjale veel läbipaistva teibi ka ümber ja "5" käes nagu niuhti :)

Kunstiga on sootuks teisemad lood. Kuigi jah, ka siin ma olen elu toredaid asju ära kasutanud. Näiteks piparkookide tegemine, halloweeni kõrvitsa meisterdamine, lumememme tegemine, munade värvimine jne. Kus on kirjas, et kunst on ainult paber ja pintsel (pliiatsid ei meeldi Seebule kohe üldse)? Ei olegi kirjas ja seetõttu tuleb elu ennast ära kasutada, sest nii võib Sebastianil isegi tekkida väikene mõte, et äkki kunst on tore. Lootma ju ikka peab. See ei tähenda kõik muidugi mitte seda, et me pintslit üldse kasutanud poleks. Ikka oleme. Lihtsalt selleks ettevalmistumine võtab nii palju aega ja energiat, et ma hea meelega leian alternatiive.

Eile olid viimased ponnistused selleks õppeaastaks ja nii õppisime sümmeetriatrükki Jüri Mäematilt innustust saades. Kujutasime liblikat - tore, värviline ja rõõmus putukas ja vaieldamatult Sebastiani lemmik. Paber (meie kasutasime toonpaberit) tuleb pooleks murda ja näidata ette, kuidas maalida liblikas vaid ühele poolele, seejärel vajutada maalitu osa teisega kokku- tekib sümmeetriline jäljend. Ja nii valmibki kaunis liblikas. Mesi minu kõrvadele oli, kui Sebastian töö lõppedes ütles, et täitsa tore oli. Seda nalja ei kuule tema suust küll mitte liiga tihti. Töö valmis põhimõttel-maalin joone-vajutan pooled kokku, maalin järgmise osa, taas pooled kokku jne. Töö valmib ja muutub rikkalikumaks järkjärgult.--värv (guašš) ei tohi ära kuivada enne kahe poole kokkuvajutamist. 


Sebastian saab tegelikult iga asjaga hakkama, mis me koos siin välja nuputame. Ta lihtsalt ei taha teha neid asju, aga teeb, sest ta on selgeks saanud, et elus on vaja teha ka neid asju, mida ei taha. 

Mul on temaga koos tore olnud. Ja ma olen selle aasta jooksul siiski näinud arengut. Ta ei satu hüsteeriasse, kui käed lähevad mustaks, sest ta teab, et need saab pärast puhtaks pesta. Ta on õppinud, et maalides peab ikka pintslile värvi ka võtma. Ta on õppinud, et kui joonistad tiigrit ja jätad saba tegemata, siis on üks oluline tunnus tiigri kujutamisel ära jäänud ja tiiger näeb välja nagu karu :) Ta oskab piparkooke teha, mune värvida, puid laasida ja saagida. Ta oskab lumememme teha nii lumest kui plastiliinist. Ta oskab igasugu asju. 

Me oleme koos õppinud :) Ja õpime uuel õppeaastal jälle. Täna aga loeme viimaseid päevi, et saabuvat suvevaheaega tervitada. Oleme seda kaua oodanud ja jõudsime ära oodata.

Ilusat suvevaheaega kõikidele lastele ja õpetajatele :)





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar